[1] Pan Afrikanistische Congres
[2] Azania Vrij, Jaargang 1, nr 4, juni/juli 1975
[3] Elisabeth Landis geciteerd door Elisabeth Sibeko
[4] Black Consciousness Movement
[5] Oshadi Mangena in ‘Eurocentric development and the imperative of women’s emancipation in Sub-Saharan Africa’ (An Introduction to an Alternative), 1996
[6]Lesley Lawson, Werken in Zuid-Afrika, zwarte vrouwen aan het woord, feministische uitgeverij SARA, Amsterdam 1986. Oorsponkelijke titel Working Women. A portrait of South Africa’s black women writers. Ravan/The Sached Trust, Johannesburg 1985. Tekst en foto’s Lesley Lawson, vertaling Eva Wolff
[7] Sharpeville 21 maart 1960 Protesten tegen Passenwetten, PAC, Bloedbad van Sharpeville, opstand in Apartheid Zuid-Afrika en gevolgen. – Tegen het vergeten
[8] De Bantustan of thuislanden politiek betekende dat het regiem 13% van het land in negen Bantustans langs etnische lijnen verdeelde voor de zwarte meerderheid. Stuk voor stuk zouden zij zogenaamd onafhankelijkheid verkrijgen. De inwoners werden tegen hun zin burgers in de door het regiem toegewezen gebieden. In oktober 1976 verkreeg Transkei als eerste onafhankelijkheid. Van de inwoners werkte 44% in de mijnen en witte stedelijke gebieden. Transkei ontbeerde een levensvatbare economie en bestond uit grote delen onvruchtbare grond. In de praktijk waren de thuislanden reservoirs van goedkope arbeid en een dumpplaats voor niet productieve zwarte mensen zoals bejaarden, zieken en kinderen. De onafhankelijkheid van Transkei werd internationaal niet erkend. De verboden bevrijdingsbewegingen PAC en ANC verwierpen met kracht de Bantustan politiek. SASO en de rest van de Zwarte Bewustzijnsbeweging richtte zich ook tegen de Bantustan politiek, een instrument tegen zwarte politieke eenheid tegen het Apartheidsregiem.
[9] Elisabeth Sibeko (PAC) op de VN Wereldconferentie in 1975 in Mexico City tijdens het Internationaal Jaar van de Vrouw, Azania Vrij, Jaargang 1, nr 4, juni/juli 1975
[10] Idem
’When in 1957, Dr Ntantala-Jordan was requested to contribute an article for a magazine called Africa South on ‘African women’, she chose to write about the ‘other women whom nobody ever hears about, whose story had never been told, because they are not the ‘pillars’ of their societies’. According to her, these ‘were some of the girls I had grown up with, now married and living the lives of widows, as their menfolk were away in the cities’ (1992: 164). Her second article in this magazine was entitled ‘The Widows of the Reserves’. http://www.humanities.uct.ac.za/news/tribute-late-dr-phyllis-priscilla-ntantala-jordan
[11]Ena Janse, Bijna familie, De huishoudster in het Zuid-Afrikaanse gezin, Nederlandse vertaling 2016 uitgeverij Cossee BV, Amsterdam. Oorspronkelijke titel Soos familie. Stedelike huiswerkers in Suid-Afrikaanse tekste. 2015 bij Protea Boekhuis, Pretoria
[12] Umtapo seminar Taking steps to challenge the oppression of women, 1993 in Durban, South Africa
[13] Umtapo seminar Taking steps to challenge the oppression of women, 1993 in Durban, South Africa
[14] Shumikazi Jako, 16 mei 1982 Azania Vrij, jaargang 9,nr 2/3 1983
[15] Zuid-Afrikaanse Veiligheidsdienst
[16] Buni Sexwale was voorzitster van het South African Cultural Centre (SACCC) in Amsterdam. Ze was één van de sprekers op de Sharpeville Herdenking in 1991 in Nijmegen. Sharpeville (deel 2) Solidariteit met bevrijdingsstrijd in Azania/Zuid-Afrika en strijd tegen racisme in Nederland: 1975 – 1992 – Tegen het vergeten
[17] Sharpeville (deel 2) Solidariteit met bevrijdingsstrijd in Azania/Zuid-Afrika en strijd tegen racisme in Nederland: 1975 – 1992 – Tegen het vergeten
[18] Sowetan, 14/4/1992
[19] https://mg.co.za/article/2018-08-24-00-bcm-women-led-from-the-front/
[20] Toespraak op AALAE Women’s Network General meeting 1993. Thema African Women; Identity, Culture and Transformation
[21] Mojanku Gumbi was toen hoofd Juridische Zaken van AZAPO
[22] Sowetan, 9/11/1993
[23] Op het seminar waren PAC vrouwen (in ballingschap) aanwezig uit Botswana, Zambia, Tanzania, Gambia, Australië, Verenigde Staten, Duitsland, Engeland, Denemarken en Zwitserland. De Zwarte Bewustzijnsbeweging had twee vrouwen uit Botswana afgevaardigd. De ZANU (Zimbabwe African National Union), de bevrijdingsbeweging van Zimbabwe was met twee deelneemsters vertegenwoordigd. Rita Grijzen, van het Azania Komitee, nam deel als waarnemer. Voor Azania Vrij schreef zij het verslag waarop info is gebaseerd
[24] Azania Vrij, Jaargang 6, nr. 4/5 1980
[25] Na de demonstraties tegen de Passenwetten en het bloedbad van Sharpeville in 1960. Sharpeville 21 March 1960 Protests against the pass laws, PAC, the Sharpeville massacre, uprising in Apartheid South Africa, and effects – Tegen het vergeten
[26] Christie Douts Qunta, Hoyi Na! Azania, poems of an African Struggle, 1979, Marimba Enterprises, Surry Hills, Australia
[27] Christine N. Qunta, Women in Southern Africa, edited by Christine Qunta, 1987, Allison and Busby Limited, New York, NY. In association with Skotaville Publishers, Johannesburg
[28] Christine Qunta, Why we are not a nation, 2016, Seriti sa Sechaba Publishers, Cape Town.
[29] Naar aanleiding van dit protest riep het Speciale Komitee Tegen Apartheid van de Verenigde Naties 9 augustus uit tot Internationale dag van solidariteit met de strijd van de vrouwen van Namibië en Zuid-Afrika
[30] SASO: South African Students’ Organization, BPC: Black People’s Convention, NAYO: National Youth Organization
[31] Nu is het gangbaar de Derde Wereld Het Zuiden te noemen
[32] https://mg.co.za/article/2018-08-10-00-nomvo-poqokazi-booi-a-mother-of-the-struggle/
[33] Vrijheidsstrijdster Nomvo Booi (1929-2016)‘Ik heb mezelf nooit de vraag gesteld of ik door zou gaan met de strijd’ – Tegen het vergeten
[34] VN Third Committee. Dit comité houdt zich onder meer bezig met ‘questions relating to the advancement of women, the protection of children, indigenous issues, the treatment of refugees, the promotion of fundamental freedoms through the elimination of racism and racial discrimination, and the right to self- determination.’ https://www.un.org/en/ga/third/
[35] Sharpeville 21 maart 1960 Protesten tegen Passenwetten, PAC, Bloedbad van Sharpeville, opstand in Apartheid Zuid-Afrika en gevolgen. – Tegen het vergeten
[36] Imam Abdullah Haron stierf in een politiecel op 27 september 1969. Hij zat 123 dagen in eenzame opsluiting en onderging dagelijkse verhoren en marteling
[37] David & Elisabeth Sibeko Foundation
[38] Later APLA (Azanian People’s Liberation Army)
[39] David & Elisabeth Sibeko Foundation https://www.facebook.com/davidandelizabethsibekofoundation
[40] Nadine Gordimer (1923-2014), witte Zuid-Afrikaanse schrijfster. In 1991 ontving zij de Nobelprijs voor literatuur